Divatos dolog ez a cafeteria, de még mindig sokan nem értik a lényegét!
A Cafeteria rendszer a vállalkozásban működtethető olyan juttatási elem, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a dolgozók olyan természetbeni juttatásban részesüljenek, amely számukra a legkedvezőbb. Vegyünk egy példát:
Ha egy adott cég csak üdülési lehetőséget biztosít a dolgozóinak, az lehet kívánatos az egyik dolgozónak, aki szeret szállodában wellness kényeztetését, de a másik dolgozónak nem jelent értéket, mert ő kimondottan utálja az ilyen időtöltést. Ez utóbbinak viszont egy nyugdíj előtakarékosság lenne fogára való juttatás, mert a pillanatnyi élmény helyett a jövőre gondol.
Az adórendszer – némi szociálpolitikával is vegyítve – bizonyos természetbeni juttatásokat preferál azzal, hogy rájuk kevesebb adóterhet ró, mint ha azt az összeget bérként kapná meg a dolgozó. Sőt vannak adómentes elemek is!
A cafeteria rendszerben egy vállalkozás alapvetően két dolgot határoz meg:
Mindkét elemen belül lehetnek csoportosítások, de csak ne legyen diszkriminatív, ne függjön a végzett munkateljesítménytől. (Ez utóbbi kezelésére nem a cafeteria, hanem a jutalmazási rendszer szolgál.)
Minap beszélgettem egy vállalkozóval, aki azt mondta, hogy „jó ez a cafeteria, de a munkáltató oldaláról egy csomó macerával jár”. Valahol igaza van, hiszen a cafeteria rendszer működtetésével a vállalkozónál tényleg vannak plusz feladatok:
Igen! Ez mind-mind energia és pénz, amit a vállalkozásnak kell a rendszer kialakításához és működtetéséhez belefektetni! Ehhez egy részt mindenképpen a saját humán erőforrásból kell biztosítani, de ez mellett igénybe kell venni szakértők támogatását.
Ezzel szemben állhat:
Viszont ne feledkezzünk meg a kockázatokról sem:
Mielőtt egy vállalkozás elkötelezi magát a cafeteria rendszer bevezetése mellett, érdemes előtte alaposan tájékozódni. Mérlegre kell tenni az előnyöket és a többletfeladatokat, többletköltségeket. S ezek után szabad szak belevágni.