Mit kell és mit célszerű szabályozni a vállalkozáson belül?

Ez a cikk 2008. decemberében frissült utoljára. Azóta történhettek olyan jogszabályváltozások, amelyeket a tartalom felhasználásánál figyelembe kell venni.

 

Kedves Partnerünk!

 

A számviteli törvény előírásai szerint a számviteli politikában kell szabályozni azokat a gazdálkodóra jellemző szabályokat, előírásokat, módszereket, amelyekkel meghatározza, hogy mit tekint a számviteli elszámolás, az értékelés szempontjából lényegesnek, jelentősnek, továbbá meghatározza a törvényben biztosított választási, minősítési lehetőségeke.

 

A számlatükör tartalmazza a könyvelés során alkalmazott főkönyvi számlák számát és megnevezését.

 

A számlarend tartalmazza minden alkalmazásra kijelölt számla számjelét, megnevezését, és tartalmát - ha az a számla megnevezéséből egyértelműen nem következik -, továbbá a számlát érintő gazdasági eseményeket, azok más számlákkal való kapcsolatát, a főkönyvi számla és az analitikus nyilvántartás kapcsolatát, valamint a számlarendben foglaltakat alátámasztó bizonylati rendet.


A számviteli politika keretében el kell készíteni:

  • az eszközök és a források leltárkészítési és leltározási szabályzatát;
  • az eszközök és a források értékelési szabályzatát;
  • az önköltségszámítás rendjére vonatkozó belső szabályzatot; (kivéve az egyszerűsített éves beszámolót készítő és egy milliárd Ft árbevétel alatti vállalkozásokat)
  • a pénzkezelési szabályzatot. Ebben kell rendelkezni – többek között –
    -  a pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának rendjéről,
    -  a pénzkezelés személyi és tárgyi feltételeiről, felelősségi szabályairól,
    -  a napi készpénz záró állomány maximális mértékéről,
    -  a készpénzállomány ellenőrzéséről,
    -  a pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendjéről és
    -  a pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályokról.

Célszerű szabályzatot készíteni a vállalkozás működésével kapcsolatos olyan területekről, amelyek a dolgozók munkáját, tevékenységét szabályozzák. Ezek lehetnek:

  • a „Cafeteria” rendszer alkalmazásáról,
  • a munkaügyi és munkaegészségügyi szabályok alkalmazásáról,
  • a kiküldetések elszámolási rendjéről,
  • a gépjárművek használatáról és elszámolási rendjéről,
  • a bizonylati rendről (bizonylati album),
  • az iratkezelés szabályokról.

Sok forrásból be lehet szerezni mintaszabályzatokat, de azok csak a cégre történt átalakítás után helyezhetők hatályba. A cégre való testreszabást elvégezhetik a vállalkozásnál dolgozók vagy külső szakértők. Ezen szabályzatok összeállításához ajánlott erre a területre szakosodott szakember segítségét igénybe venni.


Budapest, 2008. augusztus 3.

 

dr. Sallai Csilla

Kamarai tag könyvvizsgáló
 


Vissza a hírekhez!


A honlapon található írások figyelem felhívó jelleggel készültek és tájékoztatásul szolgálnak. Felhívjuk a figyelmet honlapunk jogi nyilatkozatában foglaltakra, amely szerint írásainkban szereplő információk nem helyettesítik a szakmai tanácsadást és nem szolgálnak bármely döntés vagy cselekmény alapjául, azokat a konkrét esetekben mindenki csak a saját kockázatára használhatja fel, illetve az érintett szabályok kivonatos ismertetése, értelmezése miatt nem vállalhatunk felelősséget.

„Már 20éve dolgozom együtt Dr Sallai Csillával, akitől sokat tanultam, segítőkészsége ebben a szakmában megfizethetetlen, amit most itt nyilvánosan is szeretnék megköszönni. Emberi hozzáállása, ...

Bővebben...

Árfolyamok

EUR
CHF
USD

Kamatkedvezmény

Minden esetben kamatköteles, ha a cég a dolgozójának ideiglenes pénzt ad kölcsönt?

Jó hír – nem! Vannak kivételek, amelyeknél nem kell a dolgozónak kamatot fizetni vagy a meg nem fizetett kamatot jövedelemként leadózni.

Bővebben...